Najdi:
KOPA
Celovite informacijske rešitve na enem mestu
četrtek, 19.5.2011

V iskanju vrhunca: Ste pripravljeni na nizanje uspehov?

V Sloveniji smo dobili prevod zadnje uspešnice dr. Ichaka Adizesa, ki predstavlja neusahljiv vir idej in dobrih praks pri delu s kadri in razvoju podjetja. Verjamemo, da bo uspešnica zaradi svojega izjemnega pomena pronicala tudi v vaše okolje z močjo in razsežnostjo dobrega virusa.


V Kopi smo knjigo prebrali in ugotovili, da številne dobre prakse, ki jih podaja, že podpiramo, s čimer potrjuje pravilnost naše usmeritve v razvoju inovativnih in dovršenih poslovnih rešitev. Vodstvene pristope, ki jih podaja dr. Ichak Adizes, tako uporabljamo na različnih ravneh vodenja, skozi naše tesno povezane rešitve, kot so poslovni sistem KOPA ERP, sistem za podporo odločanju KOPA BI, sistem za kadrovski menedžment KOPA HRM in drugi.

Avtor v svojem delu dodobra secira delovanje podjetij, ki dosežejo poslovni vrhunec ter odkriva pasti, ki jih čakajo na Olimpu njihovega uspeha. Bralec tako najprej spozna, da je faza poslovnega vrhunca nenehno spreminjajoče se stanje, odsek potovanja, ne pa zatočišče na koncu poti. Podjetja na poslovnem vrhuncu so prepoznavna: vsi vidiki so dobro usklajeni, vsi posli uspevajo, vsi člani podjetja vedo, kam je podjetje namenjeno in kako ostati na pravi poti. Vrhunec je stanje ravnotežja: fleksibilnosti in nadzora, funkcije in forme, zamišljanja in proizvodnje, inovacije in administracije.

Kako vemo, da smo na zmagovalnem ravnovesju?

Podjetje na višku svoje moči ima cilje, ki jih dosega redno in predvidljivo. Ljudje v teh podjetjih so pripravljeni na izkoriščanje pravih priložnosti, a se znajo spopasti tudi z neugodnimi dogodki. Osredotočajo se na rezultate z vnemo, ki zagotavlja, da bodo zadovoljili potrebe strank in presegli njihova pričakovanja. Celotno podjetje verjame v isto vizijo, spodbuja ustvarjalnost in posluje z odličnostjo. Podjetje realistično in uspešno sledi ciljem rasti in dobičkonosnosti. En cilj ni več ovira drugemu. Uspeh pa skriva tudi nevarnosti. Ustvarja lažen občutek varnosti. Podjetja na višku svojega poslovnega delovanja rastejo na veliko načinov, z ustanavljanjem podružnic in ustvarjanjem novih izdelkov iz leta v leto. Novi izdelki ustvarjajo nove tržne niše, ki zagotavljajo prodajo. Ker pa rastejo tako hitro, taka podjetja nimajo dovolj usposobljenih zaposlenih, da bi lahko izkoristili vsako priložnost, ki se jim ponudi. Očitno glavni problem v podjetjih na vrhuncu niso denarni tokovi, določanje prednostnih nalog ali interni konflikti. Taka podjetja trpijo zaradi pomanjkanja vodstvene globine in talenta, ki bi bil kos vsem priložnostim za rast. Namesto da bi se taka podjetja postavila po robu nestabilnosti in izzivom življenjske faze vrhunca, se vse preveč podjetij ne zmeni na znake, ki kažejo na njeno degeneracijo. Uživajo in se veselijo rezultatov, ki jih kažeta bilanca stanja in izkaz poslovnega izida, a zanemarjajo proces vodenja, ki te rezultate ustvarja. Ne uvidijo, da so v hudih težavah, dokler jim poslovni vrhunec ne začne polzeti skozi prste. Njihovo vodstvo uvaja poskuse prestrukturiranja, a ta dejanja pogosto pridejo tako pozno, da se podjetje sooči z brezupno dragimi in tako rekoč nerešljivimi problemi.

Ali opazujete okolje in poskušate predvideti probleme in priložnosti, ki bi se lahko pojavili v prihodnje?

Ali veste, kje se podjetje nahaja, kam je namenjeno in kje bi moralo biti v naslednjih petih letih?


Če to veste, je razumen zaključek, da razumete vsaj nujnost tega, da ostanete na vrhu. Zavedate se, da morate imeti cilj osvojiti nove trge, razviti nove izdelke ali storitve in izkoristiti nove tehnologije. Petletni načrt je lahko tudi znak bolezni in ne znak zdravja podjetja. Vse je odvisno od tega, kdo sestavlja načrte, kako dobro se podjetje posledic razvoja v prihodnosti zaveda in kako fleksibilna bo pri obvladovanju teh posledic.

Avtor navaja v knjigi primer podjetja Domino’s. Prvotna usmerjenost podjetja so bile pice in njihova dostava na dom. Čeprav so bili takrat najpopoularnejši hot-dogi, so se v omenjenem podjetju odločili na prvo mesto postaviti pice. Tudi pica bo morala doseči višek, so se branili. Adizes jih je opozoril, da se bo podjetje začelo starati, če ne ponudi najpopularnejše stvari. Pregled od devetdesetih let prejšnjega stoletja dalje kaže, da je do danes žemljica "bagel" (Op.: vrsta žemlje, pri kateri se testo kuha v vodi in nato peče) prehitela pico. Danes je obdobje treh let izjemno dolga življenjska doba za skoraj katerikoli izdelek ali storitev, ki si ga lahko zamislite v vseh gospodarskih panogah, ki se razvijajo s sapo jemajočo hitrostjo, pri tem pa življenjski cikli izdelkov skrajšujejo od pol leta do enega leta. Podjetje v fazi poslovnega vrhunca mora pravilno napovedovati trende in ne sme biti vezana samo na eno linijo izdelkov ali na samo en trg. Tako podjetje se mora razvijati in spreminjati. Avtor pravi, da bi se podjetje Domino’s moralo redefinirati, ne kot podjetje za dostavo pic, ampak kot podjetje, ki dostavlja hitro prigrizke. Ko so pice začele doživljati zaton, bi moralo podjetje odpreti nove verige za žemljice bagele: svojo energijo bi morali preusmeriti v novo priložnost.
                   

Kako doseči poslovni vrhunec?

Podjetje na vrhuncu mora delovati agresivno. Njen sistematični pristop k rasti in razvoju mora presegati strategijo izdelkov in tržno strategijo. Pristop mora zajemati poslovno strategijo in politiko ter obravnavati procese vodenja, strukture, kadrovanja, nagrajevanja, kar so spremenljivke, ki so zbir zgodovinskih dobrih praks. So integrirane strategije za nenehno vzdrževanje portfelja izdelkov, trgov, vodstva in tako naprej. Podjetje na vrhuncu mora upravljati s svojim tržnim okoljem: enkrat s svojo fleksibilnostjo, drugič z nadzorom in spet tretjič z natančno usklajenostjo obeh. »Zmagovalno ravnovesje življenjskega cikla podjetja je mogoče doseči z dobro organizacijo podjetja, pri tem pa so ljudje tisti, ki morajo sprejeti spremembe. Prav ljudi pa je najtežje spreminjati. Pri upravljanju podjetij se upravlja z ljudmi, zato managerji, ki ne marajo ljudi, ne smejo biti managerji«, je povedal avtor ob izidu knjige. Poudarja, da je za skupno prihodnost pomembna odgovornost vsakega posameznika, ki je odgovoren najprej do sebe, svojih bližnjih, svoje okolice in svojega podjetja. Z odgovornim odnosom pa slej ko prej sledijo tudi širše spremembe.

S svojo bogato prakso in poglobljenim razumevanjem podjetniškega utripa nam avtor neutrudno posreduje ključna spoznanja o življenju podjetja, in kako se mu z različnimi načini vodenja lahko prilagodimo. Pri tem bralcem postavlja vprašanja: Kako naj razumem podjetje, ki ga vodim? Zakaj se mi včasih zdi, kot bi imel opravka z živim bitjem? Kako naj svoje ljudi usmerim danes, ko so okoliščine bistveno drugačne od tistih včeraj?

Prepričana sem, da gre za zimzeleno branje, ki sodi na nočno omarico vsakega managerja v vsakem obdobju vodenja podjetja.

Povzeto po dr. Ichak Kalderon Adizesu, V iskanju vrhunca

Vesna Česen, Strokovna sodelavka na področju HRM

02 88 39 700
Podpora uporabnikom
KOPA rešitev Portal za stranke (PZS)